Cătălin
Geană este un artist plastic tânăr, plin de patos, plin de idei, care îşi
desfăşoară inspiraţia în bronzuri. Este un figurativ, care iubeşte foarte mult
timpul femeii, atitudinile oamenilor vârstnici, iar în acelaşi timp are
joncţiuni de fantezie între regnul animal şi omenesc. Ceea ce frapează cel mai
puternic sunt nudurile lui, care sunt voluptoase, masive, iar atunci când
încearcă variante de nuduri, este în atitudini de yoga.
Liviu
Tudor Samuilă, critic de artă
Cătălin
Geană şochează copleşitor cu bronzurile sale venite parcă de peste mări şi
oceane… E un tânar artist european, mai precis un oltean plecat din suflul
modernităţii lui Brancuşi şi copleşit de arta neagră ori de infinitul aztec,
transpuse în chipuri si măşti, în atitudini şi ipostaze vibrând de taine. Ai
senzatia că străbaţi temple şi tăceri misterioase de piramide, întunericul lor
fiind luminat de facliile bronzurilor…
Liviu
Tudor Samuilă, critic de artă
Inspirat
de tot ceea ce îl înconjoară, artistul transpune în bronz o combinaţie
extraordinară între om şi animal. Sculpturile sale întorc în timp şi prezintă
rădăcinile spirituale ale înaintaşilor noştri, spre bucuria iubitorilor de
artă. Când privim aceste sculpturi, ne aducem aminte de creaţiile înaintaşilor
noştri, de reprezentarea idolească a vieţii, de creaţiile din perioada
primitivă, atunci când simbolurile erau astfel reprezentate. Cred că artistul
s-a întors foarte mult în timp, a găsit rădăcinile omeneşti prin creaţiile
sale.
Tănase
Mocănescu, pictor
Opera
sculptorului reflectă o preocupare pentru tensiunile care definesc raportarea
omului la divinitate, dar şi natura umană în general: trup-spirit,
rational-sexual, creativ-distructiv.
Originalitatea lucrărilor constă în asocierea neaşteptată a unor
elemente recurente în spatiul cultural occidental postmodern. Sculpturile lui
Geană tratează problematica relaţiei individului cu propriul corp şi evidenţiază conflictul
dintre natură şi cultură, una dintre principalele preocupari ale omului
contemporan.
Sandu
Petre, curator Anno Mundi
Artistul
îşi refuză decent tentaţia citatului facil. Se foloseşte de propria fantezie
poetică, forjată inteligent şi sistematic de-a lungul anilor în fructuoase
tentative de reconversie, în cheie estetică şi stilistică compatibilă
sensibilităţii şi receptivităţii contemporane, a unei asemenea ontogeneze
culturale. Este posesorul unei valoroase experienţe de for public, în acest
sens deţine şi un consistent portofoliu de creaţii, care îi certifică
originalitatea viziunii sculpturale, forţa fanteziei creative şi aptitudinea de
a remodela în sinteze plastice spectaculoase, incitante şi credibile motive
arhetipale consacrate ale artei universale şi autohtone. Calităţi care îl
situează neechivoc în proteica descendenţă a inovativei estetici
post-brâncuşiene (pe filiera Zadkine, Boccioni, Lipschitz, Moore, Botero).
Corneliu
Antim, critic de artă
Ne
aflăm în faţa unei viziuni originale, ce proiectează cutezător în
postmodernitate, prelungind valoarea vestigionară localist-regională a unei
astfel de moşteniri arhetipale, „mutanţi” culturali în expansiune neîngrădită
şi flexibilă în teritoriile mai permisive ale noilor modele de spiritualitate
şi globalism pluricultural.
Corneliu
Antim, critic de artă
Aici,
difuz, dar în detalii atent studiate, artistul încorporează surse arheologice
şi culturale recognoscibile, în care elementele patrimoniale autohtone, sacre
ori profane, se întrepătrund coerent şi armonios cu cele universale. Este şi în
această tentativă de „reconstituire” anistorică, prin mijloace exclusiv
artistice, de plastică sculpturală, a unui „spaţiu de spiritualitate magic” (de
tipul misterelor antice, din care lipsesc doar actanţii: sacerdoţi, auguri,
oracoli, prozeliţi), o încercare de implantare a unor astfel de realităţi
vestigionare în mediul mult mai deschis, liberal, desacralizat, de astă dată, al
percepţiei enciclopedist globalizante contemporane.
Corneliu
Antim, critic de artă
Artistul
evită solemnitatea stenică, glacială a retoricii sculpturale prin libertăţile
metamorfice pe care şi le orchestrează cu rafinată iscusinţă. El stăruie în
definirea clară a elementelor de individualizare a fiecărei componente
sculpturale. De fapt, o incitantă galerie de plăsmuiri idolatre hibride,
seducătoare însă prin ingeniozitatea poeticii combinative a detaliilor
morfologice, ca şi prin virtuozitatea stilizărilor şi sintaxelor plastice
folosite de artist în finalizarea acestui concept cultural.
El
reinventează astfel, prin texturi, cromatism şi ecleraj, finisaj, anvelopa
ambientală, un soi de ancestralitate a vocaţiei teogonice a comunităţilor umane
dintotdeauna şi de oriunde, în variile ei forme de manifestare.
Corneliu
Antim, critic de artă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu